Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2014

Οι Κηφήνες ποτέ δεν πεθαίνουν! (Εξαιρετικό)

Bee_flower_98Υπάρχει μία τάξη ανθρώπων, οι οποίοι έχουν το ταλέντο να εισχωρούν και να διαπρέπουν στην αυλή του εκάστοτε ηγέτη, πλουτίζοντας εις βάρος όλων των υπολοίπων. Δεν κυβερνούν πάντα οι ίδιοι, αλλά οπωσδήποτε γυρίζουν τον τροχό της πολιτικής ζωής.
Ποια είναι η τακτική τους και πώς καταφέρνουν να επιβιώνουν όταν τα πάντα γκρεμίζονται και αλλάζουν; Πώς πλουτίζουν χωρίς να παράγουν τίποτα;
«Το πρώτο πράγμα που κάνουν αυτοί οι κηφήνες, είναι να ταχθούν στο πλευρό των αδικημένων και των δυστυχούντων. Όποιο και αν είναι το καθεστώς, αυτοί θα κάνουν αντιπολίτευση, μόλις ο κόσμος αρχίσει να διαμαρτύρεται.
Οι πιο ζωηροί θα ηγηθούν της διαμαρτυρίας, ενώ ο πιο χαρισματικός από αυτούς θα γίνει ο αρχηγός τους. Και το πρώτο πράγμα που θα κάνει θα είναι μοιράζει αφειδώς υποσχέσεις. Υπόσχεται δημοκρατία στους καταπιεσμένους, που διψούν για ελευθερία. Σηκώνει το λάβαρο της επανάστασης, γκρεμίζει επαύλεις και παλάτια και ο λαός τον λατρεύει! Του δίνει εξουσία και πανηγυρίζει.
Ζήτω η Ελευθερία!
Οι νέοι θεσμοί θα είναι αναμφίβολα πιο δημοκρατικοί, οι πολίτες θα αποκτήσουν περισσότερα δικαιώματα, θα ελέγχουν την εξουσία, θα απολαμβάνουν ισονομία. Αλλά οι κηφήνες είναι ακόμα εδώ!
Τώρα όμως, θα πρέπει να βρουν τρόπο να διασφαλίσουν τον πολυτελή τους βίο, χωρίς να προκαλέσουν τον φθόνο των πολλών. Από ποιο λουλούδι θα μαζέψουν τώρα τη γύρη τους, χωρίς να δυσαρεστήσουν τον κυρίαρχο λαό;
Η πηγή του είναι όσοι, κατά τη διάρκεια του προηγούμενου καθεστώτος, κατόρθωσαν να αποκτήσουν περιουσία. Δηλαδή, οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες, τα δυνατά μυαλά, οι πιο τολμηροί και εκείνοι που κληρονόμησαν μεγάλη πατρική περιουσία. Κι επειδή οι κηφήνες είναι πιο έξυπνοι απ’όσο νομίζετε, θα μοιράσουν μία μικρή ποσότητα από αυτό το μελάκι στους οπαδούς τους.
Ο λαός, που είχε καταταλαιπωρηθεί από το προηγούμενο καταπιεστικό καθεστώς, τώρα αξιοποιεί στο έπακρο τις νέες συνθήκες. Τουτέστιν, πέφτει με τα μούτρα στο μέλι. Εύκολα θα συνηθίσει σε μία εύκολη ζωή, χωρίς υποχρεώσεις και γεμάτη δώρα και χάδια. Και όσο πιο σπάταλη γίνεται η εξουσία, τόσο πιο λαίμαργος γίνεται ο λαός.
Ό ηγέτης απολαμβάνει τη δόξα, οι κηφήνες τρωγοπίνουν χωρίς να εργάζονται και ο λαός κάνει ό, τι του καπνίσει ανενόχλητος, χωρίς να αναρωτιέται από πού στην ευχή προέρχονται τα αγαθά που απολαμβάνει. Ώσπου το λουλουδάκι δεν έχει άλλη γύρη να δώσει, μαραίνεται και πεθαίνει. Ο ηγέτης δεν έχει πια καραμέλες να σκορπίσει στον λαό και οι κηφήνες δεν έχουν πια λουλούδια να τρυγήσουν.
Ο ηγέτης τότε τα βρίσκει μπαστούνια: ή θα ομολογήσει πως το μέλι σώθηκε, άρα ότι εξαπάτησε τον λαό ή θα επιχειρήσει να μειώσει τις παροχές για να εξοικονομήσει χρήματα για τις ανάγκες της πολιτείας. Έτσι κι αλλιώς, ο λαός θα εξοργιστεί μαζί του θεωρώντας τον εχθρό της δημοκρατίας, εφόσον έχει ταυτίσει τη δημοκρατία με την αφθονία, τα προνόμια και την ανέμελη ζωή.
The Seed of Revolution_Spencer_1928
Ζήτω η Επανάσταση! 
Κανείς δεν είναι διατεθειμένος να παραχωρήσει τα «κεκτημένα» του: να πληρώνεται χωρίς να προσφέρει την αντίστοιχη εργασία, να παρανομεί χωρίς να διώκεται, να αδικεί χωρίς να θεωρείται ανήθικος, να επιδεικνύει τον πατριωτισμό του χωρίς να προσφέρει καμία υπηρεσία στην πατρίδα. Η υπερευαίσθητη ψυχή του «δημοκράτη» αγανακτεί  και με την υποψία πως θα τεθούν περιορισμοί. Και όπως ένα ανόητο παιδί, θα υποστηρίξει εκείνον που θα του υποσχεθεί πως δεν θα αφήσει κανέναν να του πάρει τα παιχνίδια του.
Αυτή η παρακμή οδηγεί αναγκαστικά σε αδιέξοδο, καθώς η τάξη από την οποία τρυγούσαν ως τώρα οι κηφήνες, το άλλοτε ανθισμένο λουλουδάκι, βρίσκεται στα πρόθυρα της καταστροφής και επαναστατεί. Και φυσικά, οι κηφήνες εύκολα πείθουν τον λαό να πολεμήσει, όχι μόνο εναντίον των επαναστατημένων θυμάτων, αλλά και εναντίον του ηγέτη που έως τώρα όλοι μαζί λιβάνιζαν! Θα επιλέξουν έναν νέο αρχηγό, με τον ίδιο τρόπο που είχαν επιλέξει τον προηγούμενο: Τον κηφήνα με το μεγαλύτερο χάρισμα!
Πώς, όμως, αυτός θα συντηρήσει τα γούστα των κηφήνων και των οπαδών τους; Μα φυσικά, θα υποσχεθεί πως θα διαγράψει τα χρέη τους και θα αναδιανείμει τον πλούτο. Ποιον πλούτο; Ό, τι έχει απομείνει στο καημένο «λουλουδάκι». Έτσι, και οι τελευταίοι εναπομείναντες αυτής της τάξης θα εγκαταλείψουν τη χώρα και τότε κανείς πια δεν θα παράγει πλούτο.
Η οικονομική κατάσταση θα πιάσει πάτο και τότε ο ηγέτης κάπως θα πρέπει να διασφαλίσει τη θέση του. Θα επινοήσει εθνικούς κινδύνους, για την αντιμετώπιση των οποίων θα χρειαστούν χρήματα. Οι φόροι γίνονται τόσο εξοντωτικοί, που κανείς δεν έχει πλέον χρόνο και διάθεση να ασχοληθεί με την πολιτική και να στραφεί εναντίον του ηγέτη. Η δημοκρατία έχει πεθάνει και κανείς δεν πρόλαβε να κλάψει!
Ζήτω που καήκαμε!
Στο στάδιο αυτό, θα εξολοθρευτούν και οι τελευταίοι αξιόλογοι πολίτες, που θα έχουν το θάρρος να σηκώσουν το ανάστημά τους εναντίον της τυραννίας. Ο τύραννος απομένει να κυβερνά φαύλους, εξαθλιωμένους υπηκόους. Οι ρόλοι έχουν αντιστραφεί: Το κράτος, ο «πατερούλης» που χαρτζιλίκωνε τους άπληστους πολίτες μίας διεφθαρμένης δημοκρατίας, μεταμορφώθηκε σε άσωτο γιο που αποσπά με τη βία και κατασπαταλά την περιουσία του λαού, που τώρα είναι ο πατέρας.
Και όταν και αυτή η περιουσία ξοδευτεί, τότε οι κηφήνες θα αναλάβουν και πάλι να αναδείξουν τη νέα τάξη που θα δημιουργήσει μία νέα περιουσία. Σε αυτούς θα επενδύσουν και την τελευταία δεκάρα που έχει απομείνει και μαζί τους θα επιλέξουν έναν ζωηρό κηφήνα για νέο αρχηγό, ικανό να διαχειριστεί τους πολλούς εξαγριωμένους που έχουν μείνει έξω από την νέα τάξη.
Και για κάποιο διάστημα θα τα καταφέρει, μέχρι που και αυτοί θα επαναστατήσουν και τότε οι κηφήνες θα σταθούν στο πλευρό τους... και πάλι απ’την αρχή!»
Plato_0256
Τι σας θυμίζει αυτή η περιγραφή; Αυτό που ζείτε; Αυτό που συνέβη; Αυτό που φοβάστε πως θα συμβεί;
Και όμως, αυτή η περιγραφή έχει γίνει πριν από 2500 χρόνια περίπου και είναι γραμμένη στο Η΄ βιβλίο της Πολιτείας του Πλάτωνα. Φαντάζομαι πως την εμπνεύστηκε παρατηρώντας την κοινωνική ζωή των μελισσών και συγκρίνοντάς την με τον ανορθολογισμό της πολιτικής ζωής της εποχής του, όταν οι δημαγωγοί ήταν λαοφιλείς και οι κόλακες κινούσαν τα νήματα, ικανοποιώντας την ματαιοδοξία των αρχόντων και ταΐζοντας το συναίσθημα της μάζας.
Στις κυψέλες των μελισσών, ο κηφήνας εξοντώνεται αμέσως μόλις επιτελέσει το έργο του. Η βασίλισσα δεν τον ανέχεται στο πλευρό της και οι άλλες μέλισσες δεν σκοπεύουν να εργάζονται για να ταΐζουν τους χαραμοφάηδες. Εμείς πάλι, δεν έχουμε φτάσει ακόμα σε αυτό το διανοητικό επίπεδο!
_________
   ~ Αθηνά Ταρλά
Πηγή:   skepteon.blogspot.gr

7 σχόλια:

  1. Καταπληκτικό. Και μοιάζει σαν να έχει γραφτεί τώρα.
    Τελικά, οι πρόγονοί μας, είχαν τον τρόπο να μας καθοδηγούν για να μπορούμε να επιβιώνουμε, αλλά εμείς είμαστε ανεπίδεκτοι μαθήσεως. Ως ένα σημείο το βρίσκω λογικό, διότι ο άνθρωπος σαν ον έχει πάμπολλες αδυναμίες - μέσα σ αυτές συγκαταλέγονται και οι διανοητικές - και εκ φύσεως θα ήταν αδύνατο να καταλάβουμε τα βαθύτερα νοήματα όσων έγραψαν οι αρχαίοι. Μέχρι εκεί όμως. Γιατί, σύμπτωση επαναλαμβανόμενη, παύει να είναι σύμπτωση....

    Και δεν μιλάω για βάθος εκατονταετιών....! Ήταν αρκετά μόλις λίγα χρόνια για να φτάσουμε σ αυτό το σημείο. Και μυαλό δεν βλέπω να βάζουμε.

    Έτσι θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε. Ακριβώς όπως τα γράφει το κείμενο......!

    Γιατί η μόνη γνωστή σωτηρία πλέον, είναι η .... Μπέλλου.....!

    Καλημέρα και καλό μήνα Βασίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν έχω να σχολιάσω τίποτα.Ο Πλάτωνας τα λέει όλαα...Μακάρι να μοιάζαμε έστω κα λίγο στους αρχαίους προγόνους μας δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το σημείο..Μερίδιο ευθύνης έχουμε και εμείς ο λαός που με τον άρτο και θεάματα θόλωσε η κρίση μας και ζούσαμε σε μία φούσκα ευεξίας μη βλέποντας τι κάνουνε οι κηφήνες και που μας οδηγούσανε...Μπράβο Βασίλη για την ανάρτηση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θα απαντήσω αύριο και στους δύο για το τι έχουμε γίνει.
    Καλό μήνα να έχουμε, αν και με τις εξελίξει με το κωλόπαιδο τον Τράκη στραβά ξεκινάμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πρώτον, τι είναι αυτά τα αρχαία και φασιστικά που αναρτάς; Δεν ξέρεις ότι η ιστορία της ανθρωπότητας ξεκινά από την εποχή του Μαρξ και εντεύθεν; Μα όλα θα στα λέω πια!!

    Δεύτερον, η Πολιτεία του Πλάτωνα υπήρξε διαχρονικός φάρος για όλη την πολιτισμένη ανθρωπότητα από την στιγμή που γράφτηκε και όλη την σύγχρονη Δύση από την Αναγέννηση και μετά. Και πάλι καλά που μέρος της διδάσκεται στην Γ Λυκείου ακόμη.

    Όμως μια παρατήρηση. Και τότε αυτά που ο φιλόσοφος προσδοκούσε αφορούσαν σε λίγους και εκλεκτούς. Η πλέμπα πάντα προσπαθούσε μέσω κυρίως της αθηναϊκής δημοκρατίας, την οποία ο ίδιος ο Πλάτων είχε γελοιοποιήσει, να καταστρέψει τους εχθρούς της (εξορίες, θανατώσεις), τους ευεργέτες της δηλαδή που την ξεπερνούσαν σε όλα τα επίπεδα. Δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι εξέχουσες προσωπικότητες της κλασικής και όχι μόνον Ελλάδας δεν ήταν δημοκρατικοί, πλην Περικλή. Τι θέλω να πω; Το ίδιο το σύστημα παράγει κηφήνες. Θέστε σε αντιδιαστολή το άλλο ανεπανάληπτο πολιτικό σύστημα της Σπάρτης. Ο κηφήνας εκεί δεν θα είχε λόγο ύπαρξης.

    Εν ολίγοις, το σύστημα ήταν, είναι και θα είναι αυτό που παράγει είτε προσωπικότητες είτε μια κλίκα κηφήνων. Το παράδειγμα των νεοελλήνων που διαπρέπουν στο εξωτερικό (σε ένα άλλο σύστημα δηλαδή) τα λέει όλα. Δεν έχει νόημα να είμαστε ηττοπαθείς και να λέμε τι σχέση έχουμε εμείς με αυτούς και άλλα που ακούω από γέροντες στα καφενεία. Έχουμε άμεση σχέση με τους προπάτορές μας και στα καλά και στα άσχημα. Τα γονίδια δεν λαθεύουν ποτέ. Ο Κολοκοτρώνης με το "φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους" απευθυνόταν στους ελληνικούς πληθυσμούς που τούρκευαν κατά την διάρκεια της επανάστασης του 21. Και ήταν η πλειοψηφία του πληθυσμού δυστυχώς. Θέλω να πω ότι ακόμη και το σύγχρονο ελληνικό κράτος φτιάχτηκε από τους λίγους όχι από την πλέμπα. Οι προσωπικότητες ανοίγουν νέους δρόμους και οι πολλοί ακολουθούν, όχι το αντίθετο. Και δεν μιλάω περί μεσσιανισμού. Μακάρι τέτοιες εξέχουσες μορφές να μας δείξουν τον δρόμο προς το ελληνικό φως ξανά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα μόνο σημείο θα σχολιάσω γιατί στα υπόλοιπα δεν θα διαφωνήσω όπως τα θέτεις.
      Πόσο άδικο για την αρχαία Σπάρτη που δεν έχουμε κάποιες περισσότερες αναφορές για την περίφημη διαρχία της.

      ΥΓ Τα γονίδια δεν κάνουν λάθος, αρκεί να μην τα έχουμε αλλοιώσει πάρα πολύ.

      Διαγραφή
  5. Σαράντος Ι. Καργάκος - Ιστορία της αρχαίας Σπάρτης
    Paul Cartledge - Το μεγαλείο της Σπάρτης
    Διαμαντής Κ. Κούτουλας - Η αρχαία Σπάρτη 1000 π.Χ.-396 μ.Χ.
    Ραγκαβής Αλέξανδρος - ΤΑ ΚΥΡΙΩΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ / ΣΠΑΡΤΗ - ΑΘΗΝΑ - ΚΡΗΤΗ - ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΕΣ - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
    Ξενοφών - Λακεδαιμονίων Πολιτεία
    Πλούταρχος - Λυκούργος Βίοι Παράλληλοι
    Παναγιώτης Μπαλτάκος - Το τέλος του Εφιάλτη

    Βασίλη να μερικά από τα βιβλία που έχω, καθώς τα τελευταία χρόνια το έψαξα το θέμα Σπάρτη αρκετά. Α, και μην ξεχνάμε ότι "η χώρα που γέννησε την δημοκρατία" ουσιαστικά και τυπικά γέννησε ΟΛΑ τα πολιτεύματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή